VALKA/VALGA – APE 55 KM

Valka – Ape kitsarööpmeline raudtee avati liikluseks 1900. 1923. aastal sai valmis Valga – Kaagjärve – Koikküla lõik, sest noor Eesti Vabariik ei soovinud Läti vabariigile Valka – Koikküla lõigu kasutamise eest maksta, mis asus nüüd Läti Vabariigi territooriumil. Viimased rongid sõitsid Valga ja Ape vahel 1970. aastal.
 
Tänaseks on enamus raudteetammist kasutusele võetud matkarajana, mis kulgeb Lõuna-Eesti ja Põhja-Läti metsade ja põldude vahel. Matkarada kulgeb valdavalt vanal raudteetammil, st vaiksetel kruusa- ja pinnaseteedel. Valkast Žuldinisse ja Koikülast Harglasse on rada suurematel asfaltteedel, sest endine raudteetamm on seal enamasti läbimatu.
 
Matkarada on märgistatud – nii raudteetammil kui ümbersõitudel. Raudteetammil on liipritele kinnitatud rohkelt vanu raudteefotosid ning raudteega seotud EW-aegseid lehelugusid.
 

SOOVITAME KÜLASTADA​​​​​​​

Valga ja Valka – üks linn, kaks riiki
Raudteejalgratta sõidud Valkas – pedaalimine päris rööbastel (rohkem infot: +371 6472 5522)
Piiriületused metsa vahel – Valka ja Ape vahel koguni kaks korda
Tellingumägi – k
aunid vaated käänulise Mustjõe luhtadele
Metsavenna talu – unikaalne punkrielamus
Ape armas väikelinn Eesti piiri lähedal

MATKAD VALGA/VALKA – APE ROHELISTEL RÖÖBASTEL

 

RATTAGA

Valga – Kaagjärve – Lepa – Valka raudteering (35+ km)

Valga/Valka kandis on haruldane võimalus mööda vanu raudteetamme ring teha, kuna Ape suunal väljuvad raudteed nii Valkast kui Valgast. Need kaks vana raudteed kohtuvad Valga piirist umbes 13 km kaugusel. Valkast Taheva, Mõniste ja Ape poole viiv raudtee ehitati 19. saj. lõpus, kuid peale I maailmasõda jäi selle raudtee algus Läti Vabariigi aladele. Noor Eesti Vabariik ei soovinud raudtee kasutamise eest Läti maksta ning ehitas 1923. aastaks valmis oma raudteelõigu. Nii ei pidanud Tahevasse ja Mõnistesse sõitmiseks enam rongiga läbi Läti sõitma.

Valga/Valka – Ape (55+ km) 

Valgast või Valkast Apesse vändates soovitame teha kõrvalepõikeid Koiva ja Mustjõe äärde, näiteks Kõrgeperve lõkkekohta või Tellingumäele. Apele lähemale jõudes jäävad raja lähedusse Mõniste Muuseum ja Metsavenna talu.

Valga/Valka – Ape – Aluksne – Gulbene – Ieriki – Valga (200+ km rattaga , lisaks sõit päris kitsarööpmelise ja Läti reisirongiga) 

Valgast/Valkast Apesse viivad Rohelised Rööpad. Apest Aluksnesse pole vana raudteetrass hetkel täies pikkuses läbitav. Rattasõiduks soovitame seal Tour de LatEst rattamarsruuti. 

2018. aasta sügisel avati Aluksne raudteejaama vanas pagasiaidas kohaliku kitsarööpmelise raudtee-teemaline multimeedianäitus.
Aluksnes on vaatamisväärsusiteisigi.
 
Aluksnest viib Gulbenesse igapäevaselt kurseeriv kitsarööpmeline rong Banitis, mis sõidab 33 km pooleteist tunniga.  Rongi peale mahuvad ka rattad.  NB! Suvel sõidab osadel laupäevadel auruveduriga rong.
 
Gulbenest viib Roheliste Rööbaste matkarada mööda vana raudteetrassi Riia poole kuni Melturi jaamani. Melturi raudteejaamast saab sõita nii Valga kui Riia poole
 

JALGSI

Lühemateks matkadeks ja jalutuskäikudeks on kõige sobivamad rajalõigud: 
  • Žuldini ja Lepa kandi kaunid metsad (raja 13. – 16. kilomeetritel),
  • Harglast Saru lauatehaseni (raja 34. – 38. kilomeetritel),
  • Ape ja Eesti – Läti piiri vahel (raja 51. – 55. kilomeetritel).
 

RAUDTEEJALGRATTAGA

Kaks raudteejalgratast ootavad sõitjaid Valka vana raudteejaama juures. Korraga saab ühel raudteejalgrattal istuda kuni 8 inimest. Vändata saab korraga kaks inimest.
 
Raudteejalgrataste rentimiseks helistage + 371 6472 5522.
 
 

ÖÖBIMIS- JA TOIDUKOHTADE INFO:

 
 

 

Külasta ka Roheliste Rööbaste matakaradade kodulehte!